Rynek Infrastruktury
Obwodnica Bargłowa Kościelnego rozpocznie swój bieg tuż za miastem Rajgród w ciągu drogi krajowej nr 61, skrzyżowanie znajdzie się w km 236, natomiast kolejne zaplanowano w km 240 za wsią Barszcze na terenie gminy Bargłów Kościelny.
Przewodniczący rady powiatu grajewskiego, Stanisław Kossakowski, argumentuje w stanowisku rady, że zarówno dla niej, jak i dla mieszkańców gminy Rajgród, niezrozumiałe ze względów społecznych i ekonomicznych jest ulokowanie początku obwodnicy na terenie tej gminy, jeżeli planowana obwodnica przecina się z DK-61 i niespełna 4 km dalej jest „niczym więcej niż obwodnicą kilku domów zlokalizowanych we wsi Barszcze”.
„Dla rolników z Gminy Rajgród, przez których pola przechodzić ma inwestycja, zbyteczna obwodnica oznacza pogorszenie jakości życia, podział gospodarstw, komplikację dojazdu do części pól, wzrost kosztów produkcji rolnej, zmniejszenie realnych dochodów. Rezygnacja – co najmniej z tej części obwodnicy – przyczyni się również do oszczędności środków publicznych i zmniejszy koszty budowy obwodnicy” – zauważa Kossakowski.
Stanowisko rady powiatu grajewskiego głosi, że „ niezrozumiałym, nielogicznym i nieuzasadnionym ekonomicznie i społecznie jest umiejscowienie początku obwodnicy na terenie gminy Rajgród w sytuacji, gdy w ogóle nie mówi się o budowie obwodnicy Rajgrodu. Lokalizacja początku obwodnicy Bargłowa Kościelnego za wsią Barszcze w ocenie rady powiatu grajewskiego jest wyjściem racjonalnym, rozsądnym i nie powodującym komplikacji dla mieszkańców gminy Rajgród”.
„Zlokalizowanie pierwszego skrzyżowania obwodnicy z drogą krajową nr 61 w Gminie Rajgród byłoby zasadne jedynie w przypadku budowy obwodnicy Rajgrodu. Jeżeli buduje się obwodnicę dla kilku domów we wsi Barszcze – przy braku środków na obwodnicę 70-tysięcznych Suwałk – to dlaczego odmawia się zasadności budowy obwodnicy dla 2-tysięcznego Rajgrodu i 20-tysięcznego Grajewa?” – czytamy w stanowisku rady.
„Ponadto cała obwodnica Bargłowa Kościelnego wymaga ponownej i wnikliwej analizy zasadności, gdyż została ona zaprojektowana w innych realiach i miała uzasadnienie tylko i wyłącznie w przypadku przebiegu trasy S61 przez Grajewo – Rajgród – Bargłów Kościelny, a z chwilą wybrania rozporządzeniem rady ministrów innego wariantu, stała się nie tylko niezasadna, ale po przekwalifikowaniu jej w przyszłości w drogę gminną – przysporzy samorządowi Rajgrodu dodatkowe koszty utrzymania, przy braku obwodnicy własnej” – głosi stanowisko rady powiatu grajewskiego.